Kantineoptimering ved Eniig

Connie Veckenberg udtaler:

”Kantinen stod i 2012 overfor udfordringer med at få timerne til at hænge sammen i køkkenet. Så der var brug for at få nogle til at se med friske øjne på, hvordan arbejdsgangene og flowet igennem dagen kunne organiseres, så alle opgaver blev nået, uden at arbejdsbelastningen blev for stor.

Det hjalp Kantinemægleren med. Firmaet kom også med anbefalinger til, hvordan vi kunne optimere en række andre forhold i kantinen, som sikrede, at vores mad var lige så spændende, som maden fra en ekstern kantineoperatør. Så det var værdifuldt for os at få et frisk pust udefra.

I 2015 lavede vi sammen med Kantinemægleren et pilotprojekt omkring madspild, hvor vi satte fokus på spildet fra både køkken og buffet. Projektet mundede ud i en række konkrete forslag til, hvordan vi kunne minimere madspildet. Eksempelvis har vi reduceret tallerkenstørrelsen, og vi er blevet gode til at anvende råvarerne fuldt ud og producere meget tæt på det, der forbruges. Vi portionerer flere af buffetkomponenterne og sparer derved på de dyre råvarer – især kød. Vi tænker i mindre fade sidst i åbningstiden, har fokus på en flot præsentation, og at den pynt, vi bruger, er spiselig.

Projektet har betydet, at affaldsmængden helt klart er blevet mindre både i køkkenet og fra buffeten. Resultaterne har fungeret som en slags katalysator for os, og vi har derfor selv arbejdet videre med at reducere madspildet efterfølgende.

Den tredje gang, vi samarbejdede med Kantinemægleren, var målet at finde fælles synergier. Vi var fusioneret med en anden virksomhed, og der var brug for at skabe overblik over forskelle og muligheder for at optimere kantineorganisationen. Der var brug for de udefrakommende øjne igen. Bolde blev kastet op i luften, og vi har landet vores organisation, så den passer med bemanding og personprofiler. Vores sortiment og prissætning er tilrettet med hensyntagen til forskelle i virksomhedskulturer og kantinernes geografiske placering.

Der er nu fokus på arbejdsgange og sortimenter, og vi er blevet opmærksomme på, hvad man kan lære af hinanden. Vi har simpelthen taget det bedste fra de forskellige kantiner og mikset i en ny fælles kantineløsning. Kantinepersonalet tænker sig om en ekstra gang og tænker ud af boksen. ”Plejer” er død – det er rigtig meget værd.

Det kan godt være, at alle tingene ikke sker lige, når Kantinemægleren er på stedet, men de starter en motor, og Kantinemæglerens forslag og ideer bundfælder sig stille og roligt og medvirker til at gøre vores hverdag spændende og fornyende. Som en ekstra service har Kantinemægleren arrangeret besøg i andre kantiner, hvor vi bl.a. er blevet inspireret til, hvordan vi kan øge omsætningen via servicesalg.

Vi vil helt sikkert bruge Kantinemægleren igen – vi har et rigtig godt samarbejde. De kender os og finder løsninger, der kan bruges i vores huse, også selv om vi ikke er enige om alting. For os er Kantinemægleren garant for engagement, god sparring og dialog, og der er altid åben på telefonlinjen.”